08 March 2009

Art Appreciator

Semalam, Nadia mengheret aku masuk ke kancah dunia pelukis (dramatik gile. haha).
My debut into the world started of with watching the opening of the showcase of artworks by Meme in R A Fine Arts ( Art Gallery) (Kuala Lumpur).

Pameran solo oleh Meme in mengetengahkan karya-karya seni sezaman yang bebas meneroka kemungkinan dari bentuk ciptaannya. Bentuk-Bentuk lukisan, catan, arca, cetakan, seni instalasi atau ciptaan ruang khusus (site specific) yang dicipta oleh Meme ini secara umum tidak lagi patuh kepada hukum dan tatacara biasa yang diperkaitkan dengan bentuk-bentuk tersebut. Keinginan untuk meneroka lebih jauh berdasarkan ideanya telah menolak karya-karya Meme ini kedepan dalam aspek bentukan. Keadaan ini disifatkan sebagai satu usaha eksploitasi kemungkinan baru dari asas fahaman lama berkaitan bentuk-bentuk seni yang konvensional. Maka dari itu kita telah dihidangkan dengan paparan karya-karya seni yang sebenarnya canggih dan mencabar untuk dipersepsikan secara biasa.
Pemahaman atau nikmat estetik kepada karya-karya Meme ini boleh dialami melalui kefahaman kepada strategik seni sezaman yang bersifat parodi, semiotik, dekonstruksi, interteks, simulakra dan perversi. Strategi-strategi ini yang biasa diperkaitkan dengan seni sezaman telah pula diangkat ketahap yang mendalam oleh Meme melalui rangsangan mimpinya atau ideanya. Bermakna karya-karya seni yang terhidang ini secara sedar dicipta dalam paradigma bentuk dan idea baru tanpa terbelenggu dengan aturan lama. Ia mewakili kompleksiti bentuk dan idea baru atau juga budaya visual baru dalam konteks seni sezaman tempatan. Ia dari sati segi mewakili bentuk idea dan semangat penerokaan baru oleh generasi pelukis muda Malaysia.
(Review oleh: Safrizal Shahir)


well, I cant say I really understand that. but from my own laymen observation I must say that his artworks is fresh and modern. Apart from songs from bands like Slipknot and My Chemical Romance I think he is also inspired by Tim Burton.

I personally think he should publish anime from Malaysia or made a manga just to upgrade those arena in our country. This goes to show that the producer is there but where is the effort?
Nadia used to like this kind or art when we were in high school. However, she said she prefers Under the Sea theme nowadays. Perhaps, she has matured :D

I've forgotten to take note of the title of the artworks. Nevertheless, here is some Artworks by Meme:



Amazing!
Splendid!

No comments:

Post a Comment