22 February 2009

Hari yg gelap

HAri ni aku tekanan lagi. Haih, tak habis2 tekanan. risau lak kalau tetibe aku jadik mental. tak ke riuh sekampung "Sarah blaja law sampai jadik gile". ishk2 mintak simpang ler. Final Year ni aku membuat rumusan bahawa kepandaian otak tidak lagi menjadi ukuran. sebaliknye kepandaian anda membodek lecturer-lecturer dan samada anda boleh buat-buat yang anda bodoh dan menerima apa sahaja arahan lecturer tanpa banyak soal walaupun betapa tak logiknye arahan tersebut. setakat ni aku punye integriti diri belum lagi membenarkan aku membodek lecturer. otak aku belum boleh terima arahan bodoh. diri aku belum mahu melaksanakan arahan bodoh. maka disebabkan itulah aku tekanan. adakah aku patut melupekan diri aku sendiri dan buat sahaja mengikut arus?
Memang sekarang ni lecturer akan banyak bagi arahan kerana subjek tahun terakhir lebih banyak coursework. ada beberapa subjek yang assessment mark nye 60% dan exam 40% instead of the other way round.
Mungkinkah aku akan menjadi the next encik Karpal? ya, memanglah dia hebat sekarang tapi mase kat uni dulu dia sangkut gak (ini lecturer aku yg satu university ngan dia yg ckp kat aku). Aku tepon rumah cakap yg maybe sem ni aku akan sangkut. and selepas mak aku mendengar hujah2 aku (termasuk la perenggan pertama tadi) maka mak aku cakap takpelah kalo aku nak fail. nak wat camne kan. of course la aku takkan saje2 failkan diri tapi ade high probability la nak fail sem nih.
aku ni memang ego tinggi dan keras kepala. tapi disaat-saat begini ego dan kepala aku dalam keadaan berbelah bahagi. pertama aku rasekan adalah benar untuk aku mengekalkan ego dan kepala batu aku dalam menghadapi kebodohan manusia. on the other hand, mase depan aku boleh terancam. yang mane patut dikorbankan? mase depan atau maruah?
Jangan ade sape2 nak blame aku diatas hal ini. hakikatnye mmg betul pun kebanyakan ahli akademik jurusan undang-undang mempunyai otak yang pusing. termasuk le practitioner. lihat saje encik Karpal. tapi utk menguatkan hujah aku....
ada sorang lecturer kat uia ni dah mental. padahal pernah tulis buku yg bagus utk student.
ada judge bunuh diri.
ada lecturer bergaduh dgn kwn baik yg jugak lecturer law sampai conteng buku yg diorang buat sama2.
ada yg hari2 oggling student atas bawah sebab nak tengok ape aurat dia yg terpapar dengan alasan nak marah kalau nampak. pastu sindir2 and siap bgtau lagi ape yg dia nampak. (aku rasa ini kire berdose gak...ko pehal nak tgk aurat perempuan? alihkan pandanganmu sudeh, takpun g ah soh lecturer perempuan yg tegur) - aku marah jek tapi tak pnah jadi mangsa dia nih.
ada yg kaki gossip. kalah gossip girls. haaai penat jek blaja sampai phd tapi kekampungan kekal melanda.
eh kalau aku nak list down memang satu blog pun tak habis daaaa.....
ape yg aku cube sampaikan adalah: kat org mcm ni ke aku patut hormat dan menuntut ilmu?
well aku membuat keputusan bahawa aku disini bukan lagi untuk menuntut ilmu. tapi untuk belajar cara-cara survival dalam menghadapi attitude orang. kire ilmu gak la. tapi ilmu yang tak perlu dibelajar kalau semua orang bijak dan baik. tapi disebabkan manusia jahat dan bodoh adalah seperti buih di lautan maka terpaksa la. bagus gak untuk hari2 bekerja nanti.
aku dah pun merancang mase depan aku based on semua di atas. memandangkan hidup aku sedikit sebanyak akan dimusnahkan oleh org2 mcm ni maka aku pun melupekan hasrat nak jadik lawyer. kalau ada rezeki jadilah. kalo takde aku dahpun mengisi borang SPA. pilihan kedua: pegawai penyiasat. mwahahaha.
tapi buat mase ni aku masih tensen kerana sejak sabtu aku tidak memproduce apepe untuk mengurangkan kesibukan aku. sebabnye aku takde mood. tapi sebab terbesar adalah aku menemui jalan buntu. drafting CP taktau wat. homework PP taktau jawapan. study untuk mid term ungs2050 - banyak sangat tak larat nak baca. study utk midterm PP - takde notes and taktau la hape nak dibace. maka dengan ini aku tensen tensen tenseeeeeennnnnnnnnnnnnnnnnnn.
sekian.

5 comments:

  1. Dear Sarah,

    You have my utmost sympathy... I wish I could help you a little in any way I can, but reality is I can't. But I hope I can lighten your heart just a little bit by letting you know that you have done a charitable thing for me by writing this post. Reading about your situation makes me feel so very thankful for my relatively stress-free life. (*gleeful laugh*)

    Ehem.. Anyway, I have the greatest faith in you that you can survive the ordeal. Ganbatte ne!


    Yours sincerely,
    Geraldine "Stress-Free" Tan :)

    ReplyDelete
  2. Gerald-chan

    i am glad that i've done charitable thing to you. thats what we call blessing in disguise. well. at least for u. haha.
    This thing, no one can help. not even me. it is a helpless situation where you either do or dont and if you dont u're dead. simple.
    well about surviving i have no doubt. i'm just not happy for the fact that my life course is being steered by things like this.

    ReplyDelete
  3. Well, no academic institution (or any institution for that matter) is without its problems. My own college is a good example. I'd love to tell you the ugly truths about my college, but then it'd be unprofessional and stupid, especially since I'm planning on applying for a position there. It'd be a disaster if someone from my college reads my comment badmouthing my college and reports it to my lecturers. Sure cannot get a job there! Haha :)

    ReplyDelete
  4. haha i surely wont get any job lecturing here even if i want to. my cgpa is bad and they only took in highest cgpa and cronies.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete